استخدام

استخدام و مراحل جذب کارکنان

آیا تا کنون به مراحل استخدام و فرایند جذب نیرو و ارتقا منابع انسانی فکر کرده اید؟

آیا در مورد اینکه چگونه به بهترین روش نیروی انسانی مورد نیاز شرکت را جذب و استخدام کنید تحقیق نموده اید؟

در نوشتار زیر سعی میکنیم که فرایند های استخدامی ، جذب نیرو ، استعداد یابی ،

رزومه نویسی ، فرایند مصاحبه و امور مرتبط با جذب نیرو را مورد بررسی قراردهیم.

روشهای کشف و شناخت نیروی جدید

بی تردید مهمترین عامل رشد هر سازمان، منابع انسانی آن سازمان است .

از این رو کشف نیروهای انسانی جدید و استعدادیابی از مهمترین فعالیتهای اثر گذار در رشد سازمانها و افزایش بهره وری شرکتها میباشد.

اما روشهای جذب ، استخدام و کشف نیروی انسانی متفاوت است ذیلا عمده ترین روشهای جذب نیرو تشریح گردیده است

الف) استخدام با استفاده از آگهی رومه

آگهی های استخدامی از دیرباز مهمترین عامل اطلاع رسانی استخدام شرکتها بوده و همچنان نیز مورد استفاده فراوان قرار میگیرد.

بر خی از رومه ها بیشترین درآمد خود را از درج آگهی های استخدامی بدست می آورند و صفحات مجزا و پرتعدادی را به جداول آگهی استخدامی ، اختصاص میدهند.

آگهی های استخدام ، اطلاعات عمومی افراد را در برمی گیرند و جزئیات تقاضا را مطرح نمیکنند.

آگهی استخدامی اطلاعاتی مربوط به خصوصیات شغل ، سن کارجو ، میزان تحصیلات و تجارب مورد نیاز کارجو و بعضا جنسیت وی را در بر میگیرد.

با وجود اینکه سایتها و وبلاگها و فضای مجازی اقدام به درج آگهی مینمایند اما همچنان رومه ها بزرگترین منبع اطلاع رسانی و رجوع استخدام هستند.

از نکات مثبت آگهی استخدامی در دسترس بودن و محلی بودن آن را نام برد.

در شهر های مختلف آگهی استخدامی مربوط به همان شهر درج میگردد و این خصوصیت برای کارجویان بسیار مهم است.

نقطه ضعف آگهی استخدامی در رومه ها این است که به طور کامل نمیتوان خصوصیات فرد

مورد تقاضا را درج نمود و درصورتیکه تمام خصوصیات درج شود هزینه آگهی استخدام افزایش میابد .

این مشکلی است که در آگهی استخدامی آنلاین رفع شده است.

با وجود همه این موارد ،سالها است که صفحات آگهی رومه ها، محلی برای درج آگهی استخدامی شرکتها و نهادهای دولتی است.

ب) استخدام ازمنبعی بعنوان معرفی آشنایان

در بسیاری از موارد کارکنان از طریق معرفی کارمندان و روسای شرکت استخدام میشوند.

بعضا مهاجرت اتوبوسی مدیران از شرکتی به شرکت دیگر را شاهد بوده ایم .

یک مدیر عامل از سازمانی دیگر به سازمان جدید منتقل میشود و بسیاری از همکاران سابقش را به همراه می آورد .

سوال اساسی اینجاست که آیا این موضوع به نفع سازمان است یا به ضرر آن تمام میشود؟

برخی از مدیران اعتقاد دارند که اگر تیم یک دستی نداشته باشند و وحدت رویه میان مدیران و کارمندان شرکت وجود نداشته باشد ،

انرژی سازمانها صرف رفع اختلاف نظر میشود و به همین علت نیاز به یک تیم کاملا همسو دارند.

در اینصورت به همراه آوردن یک تیم قدیمی که کاملا زبان یکدیگر را متوجه می شوند و اصطلاحا همسو هستند یک مزیت محسوب میشود.

نظرات مخالف زیادی نیز وجود دارد که معتقد است این نوع نگرش باعث حذف نیروهای نخبه که به قول معروف پارتی ندارند میشود.

معرفی نیرو از طریق آشنایان برای سمتهای حساس میتواند مهم باشد .

بعنوان مثال وقتی میخواهید یک خزانه دار استخدام کنید و وجه نقد و چک و اسناد بهادار شرکت را به او بسپارید بهتر است.

این شغل را به یکی از آشنایان و افراد مورد اطمینان محول کنید.

اطمینان در طول سالها و به مرور زمان شکل میگیرد و یک کارمند نمیتواند در روزها و ماههای اول مورد اطمینان قرارگیرد .

برای همین پارتی بازی در این مورد یک مزیت است.

عمدتا حذف نیروهای نخبه به دلایل غیر حرفه ای در سازمانهای غیر خصوصی انجام میشود و در شرکتهایی که مالکیت و مدیریت یکی است ،

مدیر منافع خود را به هر موضوع دیگری ترجیح میدهد .در چنین شرکتهایی استخدام نیروی ناکارآمد چندان معنایی ندارد.

ج) استخدام از طریق کاریابی ها

دهها سال است که موسسات و شرکتهای کاریابی به یکی از منابع عمده جذب و استخدام شرکتها بدل گردیده اند.

کاریابی ها موسساتی هستند که در ارتباط با شرکتها ، تقاضا و نیاز استخدامی را دریافت و از سوی دیگر در ارتباط با کارجویان اقدام به معرفی آنان مینمایند.

در ایران کاریابیها تنها با دریافت مجوز از ادارات کار حق فعالیت دارند و متقاضیان میتوانند

لیست کاریابیهای مجاز منطقه خود را از ادار ه کار همان استان دریافت نمایند.

با وجود سابقه قابل توجه کاریابی ها ، همچنان بسیاری از شرکتها برای جذب و استخدام نیروی مورد نیاز خود اقدام به درج آگهی رومه مینمایند.

در نگاه اول هزینه درج آگهی استخدام در رومه کمتر از هزینه دریافت رزومه یا معرفی نامه از کاریابی ها است ولی در واقعیت اینچنین نیست.

درج آگهی استخدامی در رومه باعث میشود شما با حجم بسیاری از رزومه یا درخواستهای غیر مرتبط روبرو شوید.

واحد استخدامی یا اداری شما برای کشف کارجوی مناسب زمان زیادی را برای فیلتر نمودن و جداسازی این افراد صرف مینماید.

این درحالی است که کاریابی ها قبلا این کار را برای شما انجام داده اند و میتوانند با حذف

افراد و تقاضاهای غیرمرتبط زمان بررسی و گزینش را برای شرکتها به حداقل برسانند.

موضوع دیگری که استخدام در کاریابی ها را موجه میکند حجم کارجویانی است که به کاریابی مراجعه میکنند.

در یک جامعه توسعه یافته میتوان چند کاریابی حرفه ای را جایگزین تمامی واحدهای

استخدامی شرکتها نمود و به این وسیله هزینه های جذب و استخدام را به نحو قابل توجهی کاهش داد.

کاریابی ها عمدتا برای تمام رشته های شغلی اقدام به فعالیت مینمایند.

برای اولین بارکاریابی حسابکاران نوتریکا توانسته است .

با در اختیار گرفتن یک تیم متخصص مالی و حسابداری بصورت ویژه اقدام به استخدام

حسابداران ، مدیران مالی ، حسابرسان و فعالین این رشته نماید.

مراجعه به سایت این شرکت و یا مراجعه به کاریابی و ارائه درخواست استخدامی بهترین

روش برای جذب و استخدام نیروهای متخصص مالی و حسابداری است.

د) استخدام از طریق نمایشگاههای کار

در سالهای اخیر چندین نمایشگاه کار در تهران و برخی از شهرستانها برگزار گردیده است.

این نمایشگاهها بیشتر اقدام به جمع آوری رزومه نموده اند و توانسته اند فرهنگ مراجعه به کاریابی را کمی بهبود ببخشند.

این روش بیشتر از اینکه موجب بازاریابی برای کاریابی ها شود موجب شناخت شرکتها از کاریابی ها میگردد.

ه) استخدام از طریق سایتها و شبکه های مجازی

شرکتهای بزرگ عمدتا اقدام به ایجاد بخش استخدام در سایت شرکتهای خود نموده اند .

با جمع آوری اطلاعات افرادی که به سایت آنها مراجعه کرده اند ارتباطی محدود با کارجویان برقرار مینمایند.

این روش به شرکتها امکان میدهد کسانی را که تمایل دارند در شرکت آنها کار کنند مشاهده نمایند.

هر چند این روش بسیار کم هزینه است و مزایایی نیز دارد ولی بصورت محدود استفاده میشود .

حتی شرکتهای بسیار بزرگ نیز نتوانسته اند این بانک اطلاعات را بعنوان بهترین گزینه کشف کارجو استفاده نمایند.

و) استخدام با مراجعه مستقیم به محل شرکتها

سنتی ترین روش برای جذب نیرو مراجعه مستقیم به شرکتها برای استخدام است .

برخی شرکتهای کوچک و گاهها با نصب برگه در محل ورودی سازمان خود اقدام به اطلاع رسانی مینمایند.

این روش برای استخدام کارگر ساده و کارجویانی که نیاز به تخصص ندارند روشی متداول است.

ح)کاریابی تخصصی و مجازی

کاریابی ها عمدتا برای تمام رشته های شغلی اقدام به فعالیت مینمایند.

برای اولین بارکاریابی حسابکاران نوتریکا توانسته است با در اختیار گرفتن یک تیم متخصص مالی و حسابداری ،

بصورت ویژه اقدام به استخدام حسابداران ، مدیران مالی ، حسابرسان و فعالین این رشته نماید.

مراجعه به سایت این شرکت و یا مراجعه به کاریابی و ارائه درخواست استخدامی بهترین روش برای جذب و استخدام نیروهای متخصص مالی و حسابداری است.

وجود یک تیم متخصص مالی و ایجاد یک سایت کاملا تخصصی برای استخدام حسابدار و مدیر مالی این مزیت را ایجاد نموده است که شرکتها بتوانند ،

با اطمینان خاطر بیشتر و با صرف زمان بسیار اندک حسابدار یا مدیر مالی مد نظر خود را استخدام نمایند.

حسابکاران با ارائه مشاوره میتوانند ساختار مالی شما را نیز طراحی نمایند و مناسبترین فرد را به شما پیشنهاد کنند.

در مقالات بعدی به موضوعات مرتبط با مصاحبه شغلی ،روشهای ارزیابی کارکنان ، تخصص های سخت افزاری و نرم افزاری،

نظامهای انگیزشی ، حسابداری منابع انسانی و سایر موارد مرتبط با حوزه منابع انسانی میپردازیم.


مقاله استخدام ,آگهی ,کاریابی ,استخدامی ,شرکتها ,مورد ,آگهی استخدامی ,متخصص مالی ,منابع انسانی ,آگهی رومه ,اطلاع رسانی ,ارائه درخواست استخدامی ,درخ منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

phillipieycorg8 homepage ایمن موج - تجهیزات تبلیغات بصری و نور پردازی PATS(public attitudes toward science) دوست برای همیشه پرو موزیک اسکالپ - میکرو اسکالپ - تاتو سر محصولات سلامتی